Korkade black metal namn (U-V)

Näst sista delen alltså. Man kan ju bli nostalgisk för mindre. Nä.. det ska faktiskt bli skönt att slutföra det här. Och det har givit mig mer än bara några skratt och fniss; jag har hittat några riktigt bra band också. Ibland måste man tydligen vada i nålar för att hitta höstacken.. eller hur var det nu igen?

Missat tidigare delar? Här är A-D (Anorak, Balthazar, Bark, Corvus, Diabolic Wood m.fl.), E-F (Evermörk, Fjelldverg, Evil Winter Forest Screams m.fl.), G-H (Härsken, Grimnisse, Helsefyr m.fl.), I-K (Inflammation, Intelectual Moment, Istidraj, Iskalla, Kludde m.fl.), L-M (Lömska Planer, Lord Lucas, Min Kniv m.fl.), N-P (Nitberg, Natte Ulf, Nattsmyg, Permafrost Of Hatred m.fl.), R-S (Ragnar, Satans Vind, Skadeskutt, Snötårar m.fl.) och S-T (Stortregn, Surt, Tarm, Trist m.fl.).


Übermensch (Australien)
Liksom fallet var med Absolute Fucking Chaos och The True Dark Lord, så kan inte Kyle Stanfield (alla instrument) riktigt backa upp ett sånt bandnamn med varken attityd eller utseende. När jag ser bilden ovan så kan jag bara inte visualisera det nästa steget i den mänskliga rasens evolution. Men... kanske.. är det så att han är...  (hemska tanke).. ironisk?


Uncork (Italien)
Jag nöjer mig med att konstatera att Uncork är ett förbannat fånigt namn på ett band, oavsett genre. Sedan korkar jag inte upp vinflaskan jag inte har och häller inte upp i ett vinglas som jag inte äger, därefter dricker jag det inte eftersom jag inte tycker att det inte smakar fy helvetes pyton!


Ungern (Ukraina)
Fniss. Tyckte bara det var lite lustigt att band från Ukraina döpte sig till Ungern. Men kanske inte så långsökt trots allt, för trots att länderna befinner sig i olika världsdelar så ligger dom inte långt ifrån varandra. I.Z.W.E.R.G. (resten av medlemmerna är "okända") får gärna ta kontakt med mig och förklara kopplingen mellan Ungern och Ukraina. Jag är nyfiken.


Ur (Spanien)
Jag ska inte! Jag ska inte!!  Fan också... kan inte.. stå emot.... vad är det som går och går men aldrig kommer dörren? Jag äter inte klockor, men jag dricker gärna ur! Urbota dumt är vad det är, jag som försökte vara lite finurlig men det blev inte så klockrent trots allt.


Unseen Darkness (Indonesien)
Om du släcker lampan på natten och blundar, vad har du då framför ögonen? Osett mörker! Det är ju klart som korvspad. Men nu får Abu Black Ass (ja, han heter faktiskt så!), Muin Dark Speare, Sabo WarHammer och Andrianic Black Frost i Unseen Darkness faktiskt ursäkta mig, för jag tänker göra mig lite lustig över era engelska-kunskaper..  "A Flight of Dark Spirit in the Silence Black Woods" (En Flykt Av Mörk Ande I Tystnaden Svarta Skogar), "The Art into the Winter Nights" (Konsten In Mot Vinternätterna) och "The Blustery Dark Winds from Dungeon Lands" (De Blåsiga Mörka Vindarna Från Fängelsehåla Länder). Ungefär typ.


Usynlig Tumult (Ukraina)
Osynlig tumult, ett begrepp jag inte ens tänker försöka begripa mig på. Fast kanske är det vad som händer när Den Osynlige Mannen kommer hem och upptäcker sin osynliga och döva fru i säng med Den Osynliga Men Blinda Mannen? Bandet Usynlig Tumult består av Grigoriy Nazarov och Mariya Nazarov (syskon? gifta? kusiner? vet ej) och är ett så kallat "unblack metal"-band. Kristen black metal alltså, vilket ibland kan kännas som en oförenlig paradox.. "invert the inverted cross", som Horde så elegant uttryckte det.


Urna (Tjeckien)
Enligt metal-archives.com finns/fanns det tre Black metal band döpta till Urna (de andra är från Ungern och Italien), men jag valde det tjeckiska mest p.g.a. den roliga bilden och det faktum att en av medlemmarna heter Tomas Katoucek men kallar sig för "Spider".


Uranus (Grekland)
Jag vet att Uranus är en planet som snurrar runt samma stora gula gasklot som oss, men för oss med lite snuskigare associationsförmåga än så, tänker vi nog snarare på andra... öhh, kroppsdelar. På engelska blir det också väldigt barnsligt och omoget. Usch. Fy. Låtarna "The Clang Of Lances" och "With My Tunes to Gods I Talk" har lite sådär små-lustiga titlar också. Allt med Uranus från Grekland är lite sådär små-lustigt. Fniss.


Valac (Italien)
Det här är bara för lätt. Morgoth (sång) och Morgul (gitarr) har döpt sitt band efter en kastrerad häst. Och bandbilderna får helt enkelt tala för sig själva. Det enda jag tänker påpeka är att killen allra längst till vänster gör tecknet för "jag älskar dig" (på teckenspråk) och riktar det mot sig själv. Böj in tummen nästa gång så får du till det där häftiga "devil horns"-tecknet som mamma förbjöd dig att använda. Tack och slut, djävulstjut.


Vantro (Norge)
Hrym (sång, bas) och Hate (trummor) från Norge ger alla rasdiskriminerande konspirationsteoritiker (puhh, två långa ord i följd..) vatten på sin kvarn med sin albumsplit "Svart Sammensvergelse" från 2004..  it's a black conspiracy, I'll tell ya, they're all in on it!! Som en sann skeptiker känner jag dock lite Vantro inför det hela.


Varggott (Mexiko)
Vad tycker vargen bäst om? Får? Människor? Icke sa nicke. Varg-gott! Ett superfoder helt nyligen lanserat i Mexiko av männen på bilden ovanför. Arle Varg (även trummis på fritiden) kommenterar med att hans vargar verkligen älskar det och inte kan få nog! Någonstans hör jag en liten röst inflika att "varg" är ett svenskt ord och "gott" betyder "gud" översatt från tyska, så kanske betyder namnet Varg-gud?


Vidrighet (Sverige)
Svenska Vidrighet bildades 2004 av Bödel (alla instrument) och sjunger bl.a. om "Otuktens Makt" (för er som är osäkra på vad "otukt" är så betyder det ungefär "ej acceptabelt sexuellt beteende" och användes förr som ett begrepp för sex utanför äktenskapet) och "Dagen Då Allt Dog". Bödlar, otukt och vidrighet. Ja, dom orden passar faktiskt bra ihop.


Viggen (Polen)
Citat från metal-archives.com: "Viggen means "the thunderbolt" in Swedish.". Va? Det hade jag inte den blekaste aning om. Jag, liksom de flesta andra svenskar, associerar Viggen med ett stridsflygplan. Inte visste jag att det betyder "blixt" på svenska. Hmm. Men tillåt mig att korrigera. En "vigg" är faktiskt en fågel, en sorts and. Flygplan eller fåglar, inte vet jag var inspirationen till namnet kom ifrån; men jag vet iallafall att det är förmodligen bättre att döpa sitt band efter Viggen och inte efter JAS 39 Gripen...


Vinterland (Sverige)
Fredrik, Andreas och D.F Bragman från Kvicksund gör egentligen inga fel. Fräck bandbild, inga fåniga artistnamn, dom har existerat som band sen början av 90-talet, samtliga medlemmar var med och startade The Black (som hade med Jon Nödtveidt på gitarr ett tag), Dan Swanö har varit inblandad och spelat synth i det här projektet osv...  allt detta ger trovärdighet och tyngd. Förutom en liten sak bara.. "Hej mitt vinterland! Nu är jag här. Och vinter håll i dig, nu blinkar stugans ljus mot mig. I mitt vita vinterland.."


Vinterforest (Tyskland)
Winterforest! Det heter Winterforest med W!! Jag blir så trött. Morten "Graishak" Jantz (alla instrument) har åtminstone döpt sin första demo till "Winterwald". Det är korrekt tyska. Morten var inte nöjd med varken Shadow Behind The Light eller Vinterskog som bandnamn, så han beslöt sig för att blanda svenska och engelska istället. Dubbelsuck. Allt detta tillsammans skriker ut finnar, tjuvrökning och undangömda gosedjur i garderoben..


Vinterslav (Sydafrika)
Vinter (alla instrument osv) huserar i Kapstaden, Sydafrika och det var något med kombinationen vinter-fetischism och den geografiska platsen som inte fick det att gå ihop för mig. Efter lite research om klimatet på Afrikas sydvästras kust hittade jag följande beskrivning på kapstaden.nu: "Under Sydafrikas vinter kan Sydatlantens vinterstormar dundra in över Kapet, vädret varierar då kraftigt med sol och regn, mellan 12 och 25 grader dagtid. Nätterna är kalla, minusgrader över de centrala delarna och snö i bergen är inte ovanligt."
Under dom blåsiga kyliga dagarna i December längtar stackars stackars Vinter bort, kanske skulle en chartersemester till Nord-Norge sitta fint, eller varför inte slå på stort och resa till... alla snödyrkares mekka... Sibirien!


Vow (USA)
Wov. Vow blir wov baklänges. Det betyder också "löfte" på engelska. Det får mig att tänka på vovvar också. Voff voff. Denna duo består av Dan a.k.a. "Arntor" (sång, trumprogrammering) och Heather a.k.a. "Nemesis Divina" (gitarr, synth och trumprogrammering). De släppte 2006 ett självfinansierat album med titeln "Killing The Immortal"..  bra jobbat. Om man kan döda någon, är han/hon då verkligen odödlig? Fundera det på ett tag. Och begrunda hur Dan på bilden förkroppsligar uttrycket "hmmpff!".


Vpaahsalbrox (USA)
Ett mystiskt band med ett mycket svåruttalat namn, där medlemmarna gör sitt bästa för att förbli anonyma. Det är helt förståeligt. Efter att ha släppt sin första demo "14 sovereign" (2005) i hela 50 exemplar, vill dessa Texas-baserade män (?) naturligtvis värna om sina privatliv och liksom Slipknot inte bli nerspringda av journalister eller springa gatlopp efter horder av groupies. Vad betyder då Vpaahsalbrox? Det är en kombination av två enokiska ord och betyder ungefär "Lucifers vingar". Vad är enokiska, undrar du förmodligen? Ett "gudomligt" språk påhittat av engelsmännen John Dee och Edward Kelley under 1500-talet.


Vredgad (Sverige)
När kommer banden Förbannad, Skitsur eller bara Arg? Kanske när orden mognat och fått patina, blivit tillräckligt gammalmodiga helt enkelt. Snubben med yxan på axeln (på väg ut i skogen för att hugga en julgran kanske?) kallar sig för Pnax, och tycker att du ska "Ta Ditt Liv" när det blir "Skymning I Skogen", för när "Hatets Natt" slår in ligger det "Mord" i luften och det är "Början På Slutet"... 

Och veckans bubblare, som inte fick plats på listan: Us In The Dark (Rumänien), Urgamla (Finland),
Urakabarameel (Tyskland), Urskumug (Lettland), Våld (Sverige), Vredehammer (Norge), Vandöd (Sverige), Vandrar (Tyskland), Vedervärdig (Sverige), Vindbok (Ryssland), Vinterkreck (Australien), Vintersemestre (Finland), Vlad Dracullare (Brasilien), Visdommen (Ryssland) och delad hedersplats går till Vrangbild (Tyskland) där Gråsjäl hanterar alla instrument och Vanmakt (Sverige) som tyvärr förlorade sin gitarrist med det charmerande namnet Satygh!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Vad ska du hitta på när du gjort färdigt den här serien??

2010-08-17 @ 11:11:20
URL: http://ellicka.blogg.se/
Postat av: David

Något vettigt :-)

2010-08-17 @ 18:58:56
Postat av: Wulfahariaz

Straalande. Jag sitter i Madrid och skrattar saa mycket när jag läser detta att jag maaste försöka förklara för spanjackerna vad som är saa kul. Det gaar förstaas inte. Därför maaste jag läsa i smyg.

2010-12-14 @ 17:18:03
URL: http://wulfahariaz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0