Skojiga black metal namn (L-M)

Tröttnat än? Hoppas inte det, för jag har 15 förbenade bokstäver av alfabetet kvar att avverka. Hur orkar jag hålla på med det här undrar du, och hur har jag tid med det? På den första frågan svarar jag "men det är ju så himla.. jag menar satans kul!" och på den andra "arbetslös". Här är 17 nya band. Missat tidigare tramsigheter? Här är A-D, E-F, G-H och I-K.


Lömska Planer (Sverige)
Man skulle kunna tro att ett namn som "Lömska Planer" bara är på skoj, men det verkar faktiskt finnas aningen mer pretentioner här än så. En student vid namn Magnus Wohlfart startade detta band 2002 som ett projektarbete. Det är baserat på "Den Grönländska Sången om Atle" (från poetiska Eddan, som är en samling dikter om de fornnodiska gudarna). "Den Grönländska.." är 105 verser lång. Lömska Planer släppte en demo 2003. Den heter "Lömska Planer" och innehåller endast en låt. Låten heter "Lömska Planer". Nu undrar jag, vad ända in &#¤@! är det egentligen för lömskt Magnus planerar?!


Lord Lucas (Polen)
Lord Hitler (också från Polen!) och Lord Abortion i all ära, men Lord Lucas är ändå snäppet vassare i mina ögon. Jag har ingen aning om ifall Lord Lucas är så religiös som han uppenbarligen vill framstå att vara, eller ifall det hela bara.. blev som det blev. Alla låt-titlar är på polska och den engelska versionen av hans hemsida beskriver bara projektet som "marbid, mystical, black-death metal". Hur som än haver, det är ett väldigt skojigt namn tycker jag!


Lost (Tyskland)
Patrick och Sven (!) startade Lost 1997 och idag finns de inte längre ibland oss. Alltså som band. Det är osäkert om de var aktiva när tv-serien "Lost" började sändas 2004 (enda ledtråden är att skivan "...In Memory" släpptes 2003). Kanske splittrades dom p.g.a att Jack, Kate och Sawyer började härja omkring i tv-rutan? Ungefär lika lyckat som att heta "Twin Peaks" 1990 eller "X Files" 1993 när två andra mega-populära tv-serier började sändas. Och sen är ju bandbilden helt sanlöst rolig!


Lunar Onlooker (Ukraina)
Jag kommer inte på någon bättre översättning än "betraktare av månen" eller varför inte "mån-tittare"? "Vi som tittar på månen". T.o.m. på bandbilden.. tittar dom på månen. Visserligen ser dom väldigt arga ut och killen till vänster har höjt en yxa. Har han något otalt med månen? Det vet vi inte, för såvitt namnet på deras ensemble förtäljer så väljer dom att bara glo på den. "When the moon hits your eye, like a big pizza pie.. it's amore."


Lysets Tod (Finland)
Akta dig ljuset, för nu kommer Thriste Grishar och todar.. jag menar dödar dig! Men vad var egentligen meningen med att blanda norska och tyska i bandnamnet? När killen faktiskt bor i Finland?!?


Maniac Frost and Flames (Brasilien)
Det finns inte så mycket mer att säga om "Galen Frost och Flammor" än att, förutom att hittat på ett tokigt bandnamn, så har dom en av de mest bisarra (och snuskigaste) bandbilder jag sett! Håll händerna för ögonen och bläddra vidare.


May Result (Serbien)
"May Result" hette från början "May Result In Blood" men var förmodligen tvungen att korta ner det efter ett bråk med ett annat band med samma namn. Så "detta kan sluta i blod" (väldigt fritt översatt) blev till ett obegripligt "detta kan sluta" eller "kan resultera". Lustigt nog låter namnet också som en budget-rapport från ekonomi-avdelningen på företaget. "-Och detta är våra resultat för Maj månad..".


Malkbeth (Brasilien)
Hmm.. Malkbeth? Var Macbeth upptaget? Är Malkbeth en portugisisk översättning? Och muckar killen till vänster på bilden gräl med mig eller?? Shakespeare hade nog spruckit av stolthet om han hade levat idag! Fast så hade han också varit 446 år gammal..


Min Kniv (Norge)
"Min Kniv" består av medlemmarna Elendig (har tidigare synts på min lista, då i Jammerskrik) och Tiller. Så därav "Min Kniv is: Elendig" eller "min kniv är eländig". Fniss. Men du får la ta och slipa den då, ville jag bara säga.


Misantropical Painforest (Finland)
"Misantropisk Smärtskog". Stackars stackars skogen.. men, det fina i kråksången är att Kutcheck Gorealis (All guitars, bass, vocals and drums) inte kan stava ordentligt. Han har glömt bort ett h i misanthropical. Om du döljer den vänstra halvan av loggan med handen kan du därför läsa ut "Tropical Forest" vilket för tankarna till en regnskog någonstans nära ekvatorn. Black Metal - home of the brightest and the best!


Miserable Hermit (USA)
Översättningen blir "olycklig enstöring". Vilket skapar en bild.. (tänk gärna följande text med finlandssvensk brytning).. i mitt huvud av ett stackars litet mumintroll som hänger med huvudet och tittar på de andra mumintrollen som stojar och har roligt, medans vårat lilla troll förbannar de andra samtidigt som han djupt önskar att han fick vara med.


Mittwinter (Österrike)
Grev Morsktorn på bilden har verkligen snöat (hi hi) in på det här med vinter. Låtarna "I Den Snødekte Skogen", "Vinterdrøm" och "Hinauf in des Winters Wärme" talar sitt tydliga språk. Fast titeln "Natten Faller På" är nog ändå min favorit. Något som också bör nämnas är att med de 66 första kopiorna av CD:n "Vinterdrøm" (2000) så ingår det ett klistermärke och fladdermus-ben (!!!).


Moon Ar (USA)
"Mooning, att moona, är att visa nakna stjärten för en annan person eller grupp. Det är ofta tänkt som en förolämpning men kan lika väl göras för att skapa glädje, väcka debatt eller för att den enskilda personen som gör handlingen känner att den får släppa loss, gå utanför ramarna eller avreagera sig. Görs den med glimten i ögat så kan det bli något som lättar på stämningen. Ibland moonar människor i grupp." (Wikipedia). Det roligaste är nog ändå att man kan söka efter ordet "moonar" på wikipedia och få ett seriöst svar.


Moon Lighting Hell (Mexiko)
Mera språkförbistring. Tanken var kanske "Månbelyst Helvete" eller något annat fräckt, men uttrycket "Moonlighting" betyder faktiskt "att ha ett extra-jobb". If you're moonlighting in Hell, what the.. hell.. is your daytime job, man?


Mora (Slovenien)
Mora kommun. Känd bl.a. för att vara ändstationen för Vasaloppet och för sina knivar. Mora och Min Kniv borde definitivt göra en split CD ihop, eller hur? Kanske kunde dom få med sig May Result också. Mora and Min Kniv. May Result in blood.


Mørktår (Storbritanien)
Mörktår. Thrym (All instruments) hävdar bestämt på metal-archives.com att han absolut INTE spelar "depressiv black metal" och att alla kassett/CD-släpp utan hans blodstänk på inte är officiella - de är bootlegs. Som om... 1. Mörktår har blivit så stora rockstjärnor att någon skulle vilja eller orka göra bootlegs och 2. det verkligen är en klipsk ide att skicka runt sitt blod till andra människor som inte har aning om huruvida Thrym är negativt eller positivt inställd till HIV.


Mors (Ungern)
Nä, nu drar jag. Mors!

Och så några bubblare som inte fick vara med på listan: Lidande (USA), Løgner av Gud (USA), Luctus (Litauen), Lord Offel (Israel), Malaria (Belgien),  Misanthropic Nemesis Upon the Bloody Altar of Ragnarok (USA), Messershmit (Turkiet), Moord (Belgien), Mordskog (Mexico), Morke Helvetes (USA), Mork Minnesmerke (Ryssland), Mörkersinnad (Sverige), Murkna (USA), Moonshine (Korea), MorkSkogen (USA), Mother Goose (Japan) och Mourning Wood (Frankrike)!


"Bewäär, bewääär my childrrren of thää night... the väääämpire is near in sight"

Kommentarer
Postat av: Ellicka

Känner igen den ena bilden från ett musikinlägg du hade för inte så längesen. Gillar du den bilden eller???

2010-07-05 @ 18:43:42
URL: http://ellicka.blogg.se/
Postat av: David

Det gör jag :-) En av mina favoriter

2010-07-05 @ 22:11:05
Postat av: Ellicka

DAGS ATT UPPDATERA SNART ELLER???

2010-07-08 @ 14:34:37
URL: http://ellicka.blogg.se/
Postat av: Petter

Min Kniv vinner! Min Kniv Is: Elendig är ju oslagbart bra bara! Besserwisser som jag är så blir väl "Lunar Onlooker" betraktare av månkaraktär typ. Alltså att månen tittar på oss, men det gör väl egentligen inte saken så mycket bättre :-) Och dina översättningar var mycket roligare!

2010-07-20 @ 22:35:08
Postat av: Emelie

Jag har också fastnat för Min Kniv. Namnet alltså. Och just önskespliten du nämner; Mora, Min Kniv Och May Result är ju massivt efterlängtad! Namnmässigt alltså.

2010-12-14 @ 20:57:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0